آناتومی گرِی



نام انگلیسی: Grey's Anatomy
مجموعه تلویزیونی آناتومی گری یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی در ژانر درام پزشکی است که از ۲۷ مارس ۲۰۰۵ توسط شبکه ABC آمریکا پخش می‌شود. داستان اصلی این مجموعه تلویزیونی پیرامون زندگی چند دانشجوی پزشکی است که برای ادامه تحصیل و کسب تخصص جراحی به بیمارستان گریس شهر سیاتل ایالت واشینگتن آمریکا (Seattle Grace Hospital) وارد می‌شوند. شخصیت اصلی داستان که در ضمن راوی داستان نیز هست، دختری به نام مردیت گری است.
این سریال در سال ۲۰۰۶ برنده جایزه گلدن گلوب برای بهترین سریال درام شد. هم‌چنین دوبار در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ برنده‌ی جایزه بهترین سریال درام از جشنواره امی شده‌است.
عنوان سریال به تناسب نام این شخصیت انتخاب شده، اگر چه شباهت ظریفی با عنوان کتاب آناتومی گری نوشته هنری گری(منبع مشهور علم آناتومی) دارد. پس از شروع پخش این سریال، اعلام شد که نام اصلی آن تغییر خواهد کرد، ولی این اتفاق تاکنون رخ نداده‌است.
در سه فصل اول مجموعه تلویزیونی، رابطه‌های عاطفی مختلفی بین شخصیت‌های سریال و به طور خاص بین استادها و دانشجویان پیش آمد. در پایان فصل سوم، مردیت گری و دوستانش در امتحان جامع پایان دوره انترنی (کارورزی) شرکت کردند تا در صورت قبولی رزیدنت (دستیار) جراحی عمومی بشوند. در فصل چهارم این مجموعه به دلیل اعتصاب فیلم نامه نویسان در میانه نیمه کاره رها شد؛ این فصل به نوعی بدترین فصل این سریال از نظر تعداد بینندگان با ۱۵٫۹ میلیون نفر بیننده در رده هشتم است.
در نظر سنجی که مؤسسه «نلسون مدیا ریسرچ» در سال ۲۰۱۰ انجام داد این سریال به عنوان پربیننده‌ترین سریال تلویزیونی آمریکا انتخاب شد.
شخصیت‌های دگرباش سریال:
کالی و آریزونا
پردازش دو شخصیت مهم داستان یعنی کالی تورس در نقش یک زن دوجنسگرا و آریزونا رابینز به عنوان یک زن همجنسگرا که در طول داستان با هم آشنا می‌شوند و ازدواج می‌کنند بسیار جالب توجه است.
شخصیت اریکا هان متخصص جراحی قلب هم همجنسگراست که مدتی با کالی تورس پیش از آشنایی او با آریزونا وارد رابطه می‌شود. در واقع از طریق همین رابطه است که کالی به دوجنسگرا بودن خود پی می‌برد.
در فصل 11،‌ برادر دکتر بن وارن، به عنوان یک تراجنسی آشکار سازی می‌کند کورتیس که از این به بعد روزالیند نام می‌گیرد توسط یکی از جراحان پلاستیک عمل جراحی بازتعیین جنس را انجام می‌دهد. برادرش در پذیرفتن او مقاومت می کند ولی همسر برادرش –دکتر میراندا بیلی- در این رابطه خیلی موثر و کمک کننده است.
در کنار این‌ها بصورت دوره‌ای شاهد حضور شخصیت‌های گذرای همجنسگرا و تراجنسی در این داستان هستیم که در نقش بیمار به بیمارستان می‌آیند. دو زوج میانسال همجنسگرا که یکی از آنها در حال مرگ است. یک زوج همجنسگرای جوان عضو ارتش که یکی از آنها در آستانه مرگ است و پدرش اجازه ملاقات به پارتنر وی نمی‌دهد. فردی تراجنسیتی که با همسر قبلی خود به بیمارستان آمده تا مراحل جراحی خود را کامل کند ما شاهد همراهی همسرش برای آشنا کردن او با دنیای زنان هستیم.
در بخش‌هایی از سریال هم دکتر وبر از خاطرات گذشته خود، زمانی که بیماری ایدز به عنوان لکه ننگی برای همجنسگرایان شناخته می‌شد و پیامدهای آن می‌گوید.
درمانگاه خصوصی
در سپتامبر ۲۰۰۷ پخش مجموعه تلویزیونی مرتبط دیگری به نام (درمانگاه خصوصی)به(Private Practice) که توسط تیم مشترکی ساخته می‌شود آغاز شد. داستان این مجموعه تلویزیونی در واقع دنباله یکی از چند داستانی است که در مجموعه تلویزیونی آناتومی گری به آن پرداخته شده بود. بخشی از شخصیت‌های مجموعه تلویزیونی درمانگاه خصوصی، قبلاً در مجموعه تلویزیونی آناتومی گری معرفی شده بودند. شخصیت اصلی این مجموعه تلویزیونی، خانم دکتر آدیسون مونتگمری است که متخصص زنان و زایمان است. این شخصیت (و بازیگر آن) در سه فصل اول آناتومی گری نقشی با اهمیت داشتند، اما در پایان فصل سوم آناتومی گری، به واسطه اتفاق‌هایی آدیسون مونتگمری تصمیم می‌گیرد از سیاتل به لس‌آنجلس برود و در یک درمانگاه خصوصی که توسط دوستانش اداره می‌شود کار کند؛ همین موضوع آغازگر مجموعه تلویزیونی درمانگاه خصوصی می‌شود.
فصل‌ها
این سریال بر روی زندگی کارآموزان پزشکی، رزیدنت‌های جراحی و پزشکان مختلف تمرکز دارد. تولیدکنندگان این سریال سعی کرده‌اند که بازیگران از نظر نژادی مختلف باشند و تلاش کردند تا هیچ‌کدام از نظر نژادی برتر نشان داده نشوند. پنج شخصیتی که ابتدا به عنوان انترن معرفی می‌شوند عبارتند از: مردیت گری ، الکس کارو، جورج اومالی، ایزی استیونس، و کریستینا یانگ،) ابتدا میراندا بیلی  که یک جراح عمومی است سرپرست آن‌هاست. سرپرست کل بخش جراجی ریچارد وبر است که زمانی که مردیت خردسال بوده با مادرش رابطه داشته‌است. به همین دلیل مشکلاتی با مردیت دارد. درک شپرد و پرستون برک نیز جراحان تخصصی این بخش هستند. دکتر شپرد در جراحی مغز و اعصاب تخصص دارد و دکتر برک در جراحی قلب. همچنین شپرد روابط عاشقانه‌ای با مردیت دارد و دکتر برک نیز با کریستینا رابطه دارد.
فصل اول
فصل اول این سریال حول ورود انترنها به بیمارستان و آشنایی آنان با یکدیگر و قوانین بیمارستان است.
فصل دوم
در ابتدای فصل دوم سریال، آدیسون مونتگمری، مارک اسلون، و کالی تورس که به ترتیب پزشک زنان و زایمان، جراح پلاستیک و جراح ارتوپد هستند به این تیم اضافه می‌شوند. بعدها آدیسون مونتگومری این بیمارستان را ترک می‌کند که خود سرآغاز سریال درمانگاه خصوصی می‌باشد.
فصل سوم
در فصل سوم، مادر مردیت به صورت ناگهانی فوت می‌کند و پرستون برک نیز کریستینا را ترک می‌کند. درادامه جورج وکارلی تورس باهم ازدواج می‌کنند اماپس از مدتی جورج به سبب خوردن مشروب بیش از اندازه با ایزی به کالی خیانت کرده وبا ایزی رابطه‌ی جنسی برقرار می‌کند و وارد رابطه‌ای عاطفی با ایزابل استیونس می‌شود.
فصل چهارم
در فصل چهارم لکسی گری به عنوان خواهر ناتنی و کوچک‌تر مردیت که رزیدنت جراحی نیز هست، معرفی می‌شود. اریکا هان که یک جراح قلب است به این بیمارستان می‌آید و روابط عاشقانه‌ا‌ی همجنسگرایانه با کالی تورس برقرار می‌کند. او در پایان فصل چهارم از این بیمارستان می‌رود. در فصل پنجم اوون هانت و آریزونا رابینس به بیمارستان می‌آیند.
فصل پنجم
جورج اومالی در پایان فصل پنجم می‌میرد و ایزی استیونس به تومور مغزی مبتلا می‌شود. از این رو تدی آلتمن به عنوان جراح قلب به تیم اضافه می‌شود.
فصل ششم
در این فصل جورج اومالی حضور ندارد و رزیدنت‌های بیشتری به مجموعه به علت ادغام بیمارستانشان با بیمارستان مرسی وست افزوده می‌شوند.
این فصل بیشتر بر مرگ جورج اومالی، ترقی تورس و بیلی در میان جراحان، اعتیاد به الکل وبر، ادغام با بیمارستان مرسی وست، برهم خوردن ازدواج آلکس و ایزی و خروج ایزی از سریال و ریاست موقت دکتر شپرد تمرکز دارد. فصل زمانی بسته می‌شود که همسر عزادار یکی از بیماران اقدام به شلیک گلوله به دکترها هنگامی که دنبال اهداف خود یعنی لکسی، شپرد و وبر می‌گردد، می‌کند. پایان فصل با ستیز شپرد و آلکس برای زندگیشان بعد از شلیک می‌باشد.
فصل هفتم
شروع فصل هفتم به شدت تحت تأثیر حادثه تیر اندازی است. کریستینا تصمیم می‌گیرد دکتری را کنار بگذارد زیرا از آن حادثه صدمات روحی شدیدی خورده. در این فصل کریستینا و اون باهم عروسی می‌کنند. مردیت با دستکاری در تحقیقات دکتر شپرد زمینه را برای دستیابی همسر دکتر وبر به داروی آزمایشی درمان آلزایمر فراهم می‌کند. اما الکس کارو یک شب که مست است همه چیز را لو می‌دهد. نام شپرد به لیست سیاه اف دی ای می‌رود. در این فصل آریزونا رابینز (همجنسگرا) و کالی تورس (دوجنسگرا) باهم عروسی می‌کنند. در این فصل کالی تورس صاحب یک دختر به نام سوفیا می‌شود؛ و همچنین درک و مردیت یک کودک آفریقایی بنام زولا را به فرزند خواندگی قبول می‌کنند. گفتنی است که در این فصل ریاست بیمارستان سیاتل گریز مرسی وست به دلیل استعفای دکتر شپرد از ریاست، به دکتر ریچارد وبر بازمی‌گردد.
فصل هشتم
فصل هشتم حول رابطه بد مردیت و شپرد به دلیل دستکاری مردیت در تحقیقات دکتر شپرد آغاز می‌شود. ابتدا مردیت توسط دکتر وبر اخراج می‌شود اما بعدها دوباره بازمیگردد. در این فصل دکتر وبر از ریاست کناره‌گیری می‌کند و ریاست به دکتر آون هانت می‌رسد. در طول این فصل رابطه مردیت و شپرد عادی می‌شود. در انتهای این فصل مشخص می‌شود که آون هانت به همسرش کریستینا خیانت کرده و یک رابطه پنهانی داشته است بنابر این کریستینا از او بیزار می‌شود. در قسمت‌های پایانی این فصل امتحان بورد تخصصی دکترها انجام می‌شود که تمامی دکترهای بیمارستان سیاتل گریز مرسی وست قبول می‌شوند به جز دکتر آوریل کپنر. در قسمت پایانی این فصل یک حادثه سقوط هواپیمای دکترها رخ می‌دهد که در طی آن دکتر لکسی گری کشته می‌شود و دکتر مارک اسلون به شدت زخمی می‌شود.
فصل نهم
کریستینا که از آون هانت جدا شده در این فصل به بیمارستانی دیگر رفته است ولی هنوز هم با مردیت از طریق اینترنت رابطه دارد. شپرد در حادثه هواپیما از ناحیه دست صدمه دیده و موقتاً نمی‌تواند عمل کند. مارک اسلون که در حادثه سقوط هواپیما بسیار آسیب دیده بود سرانجام پس از مدت‌ها بیهوشی روی تخت بیمارستان می‌میرد. همچنین دکتر آریزونا رابنیز یک پای خود را در این حادثه از دست داده است. به مرور زمان و البته با سختی‌های زیاد تمام این بدبختی‌ها فراموش می‌شود به طوری که در قسمتهای پایانی روابط به حالت اول خود بازمیگردد. در پایان فصل دکتر ریچارد وبر دچار حادثه برق‌گرفتگی می‌شود.
فصل دهم
پزشکان به دلیل حادثه هواپیما از شرکت ارائه کننده پرواز شکایت کرده‌اند. مسیر داستان به سمتی پیش می رود که بیمارستان به دلیل سهل انگاری در انتخاب شرکت هواپیمایی مقصر شناخته می‌شود. بیمارستان پس از پرداخت غرامت ورشکسته می‌شود. پزشکانی که در حادثه هایپما غرامت گرفه بودند با شراکت بیناد هارپر آیوری موفق به خریدن بیمارستان می‌شوند. بیمارستان از این پس "بیمارستان یادبود گری-سولان" نام‌گذاری می‌شود و جکسون ایوری رییس هیات مدیره می‌شود. آریزونا رابیز، کالی را به دلیل قطع پایش مقصر می‌داند. رابطه آنها مدتها به سردی می گراید.
فصل یازدهم
فصل یازدهم همانند سایر فصلها پیرامون مشکلات زندگی و کار و روابط و غیره می‌پردازد. آریزونا به کالی خیانت می کند. روابط آن دو در نهایت به جدایی منجر می شود.
نکته بسیار قابل توجه در این فصل مرگ دکتر شپرد می‌باشد. اگرچه که در قسمتی که درک شپرد دار فانی را وداع می‌گوید از او یک قهرمان همیشگی در ذهن‌ها باقی می‌ماند که بخاطر نجات جان مردم زندگی اش را فدا کرد ولی مسلماً نمی‌تواند رضایت علاقمندان به این سریال را همراه داشته باشد. بعد از قطعی شدن ترک پاتریک دمپسی (درک شپرد) هوادارن این سریال بسیار نا‌امید شدند و مراتب نا‌امیدی خود از شوندا ریمز و سایر عوامل سریال شدیداً اعلام کردند. تا آنجا که شبکه‌ای بی سی از احتمال کنسل شدن همیشگی سریال گریز آناتومی به دلیل مرگ دکتر شپرد سخن گفت. اما در ۸ می سال ۲۰۱۵ کوین مک کید (ایفاگر نقش دکتر هانت و کارگردان بسیاری از قسمتهای سریال) خبر از آماده شدن برای تولید فصل ۱۲ سریال داد. همچنین اکنون سخنانی مبنی بر اینکه احتمال دارد به دلیل واکنش منفی بی‌سابقه طرفداران سریال شاهد این باشیم که درک شپرد به مجموعه بازمی‌گردد. در حقیقت شوندا ریمز در برابر فشارها اعلام کرد که درک را کشته است تا در قسمتها آینده نحوه کنار آمدن مردیت با آن را به تصویر بکشد و می‌خواهد سریالی نو و جاری داشته باشد تا یک سریال کلیشه‌ای.
فصل دوازدهم
این فصل در سال 2015 در حال پخش است.
منبع:‌ ویکی پدیا

شناسنامه‌ی سریال:


جایزه‌ها
آناتومی گری برنده جوایز متعددی شده‌است. سه بار موفق به دریافت جایزه امی شده است. در سال ۲۰۰۶ کارگردانان این سریال برندهی جایزه بهترین سریال درام شدند. در سال ۲۰۰۷، کاترین هیگل برندهٔ جایزه بهترین بازیگر زن درام شد. در سال ۲۰۱۰ آن‌ها موفق به دریافت جایزه بهترین گریم برای سریال تک‌دوربینه شدند. ساندرا اوه و چاندرا ویلسون هر کدام به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ برندهٔ جایزه بهترین بازیگر زن درام در جشنواره گلدن گلوب شدند. این سریال در جشنواره‌های متعدد دیگر برندهٔ جایزه بهترین سریال درام سال شده است.
امی
  • ۲۰۰۶-بهترین سریال درام ا
  • ۲۰۰۷-برنده بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای کاترین هیگل
  • ۲۰۱۰-بهترین گریم برای سریال تک دوربینه
گلدن گلوب
  • ۲۰۰۶-برنده بهترین بازیگر نقش مکمل زن درام برای ساندرا اوه
  • ۲۰۰۷-نامزد بهترین سریال درام
  • ۲۰۰۷-برنده بهترین بازیگر نقش مکمل زن درام برای چاندرا ویلسون
  • ۲۰۰۸-نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل زن درام برای کاترین هیگل
بازیگران:
نقشبازیگر
مردیت گریالن پامپئو
کریستینا یانگساندرا اوه
ایزی استیونسکاترین هیگل
درک شپردپاتریک دمپسی
الکس کاروجاستین چمبرز
جورج اومالیتی آر نایت
ریچارد وبرجیمز پیکنز جی آر
میراندا بیلیچاندرا ویلسون
کالی تورسسارا رامیرز
مارک اسلوناریک دین
دنی دوکتجفری دین مورگان
اریکا هانبروک اسمیت
اوون هانتکوین مک‌کید
لکسی گریچیلر لای
آدیسون مونتگمریکیت والش
پرستون برکایسایا واشنگتن
آریزونا رابینسجسیکا کاپشو
تدی آلتمنکیم راور
جکسون آوریجسی ویلیامز
آوریل کپنرسارا درو 
images

حذف یکی از بازیگران کلیدی به دلیل توهین همجنسگراستیزانه
ایسایا واشنگتن در اکتبر ۲۰۰۶، بر سر صحنه‌ی فیلم‌برداری واشنگتن به خاطر همجنسگرا بودن تی آر نایت به او توهین کرد. بعد نایت همجنسگرا بودنش را در رسانه‌ها فاش کرد. سپس اتحادیه جلوگیری از توهین به همجنسگرایان از واشنگتن خواست تا عذرخواهی کند. در ۷ جون ۲۰۰۷، شبکه ای‌بی‌سی اعلام کرد که تصمیم گرفته تا قرارداد واشنگتن را تمدید نکند. واشنگتن اعلام کرد که از این تصمیم شبکه «متأسف» شده‌است. او گفت اگر از او می‌خواستند تا نقش کوچکی در سریال ایفا کند، او این کار را می‌کرد. در قسمتی از این سریال که در تاریخ ۹ می ۲۰۰۸ پخش شد، از عکس وی استفاده شد. بعد از روی آنتن رفتن این قسمت، پیتر نلسون وکیل مدافع واشنگتن به ای‌بی‌سی و اس‌ای‌جی اعلام کرد که این کار آن‌ها غیرقانونی بوده‌است. هاوارد براگمن، ناشر وی به خبرنگاران گفت: «آن‌ها حق داشتند تا از نام و یاد این شخصیت در سریال استفاده کنند، ولی نمی‌توانستند عکس او را نشان بدهند» و ادامه داد که این مسئله، به صورت مالی حل خواهد شد.