کوهستان بروکبک


نام انگلیسی: Brokeback Mountain
  فیلمی رمانتیک محصول سال ۲۰۰۵ میلادی می‌باشد که پیچیدگی‌های رابطهٔ احساسی و جنسی بین دو مرد همجنس‌گرا/دوجنس‌گرا را در آمریکا بین سالهای ۱۹۶۳ میلادی تا ۱۹۸۳ میلادی به تصویر می‌کشد. این فیلم توسط آنگ لی کارگردانی شده‌است و برگرفته از داستان کوتاه «کوهستان بروبک» نوشتهٔ آنی پرولکس می‌باشد. در این فیلم بازیگرانی مانند هیت لجر، جیک جیلنهال، آن هاتاوی و میشل ویلیامز ایفای نقش کرده‌اند. کوهستان بروکبک برنده شیر طلایی فستیوال ونیز شد و از طرف آکادمی فیلم و هنرهای تلویزیونی مفتخر به دریافت بهترین وصف و بهترین کارگردانی گشت. علاوه بر این، این فیلم جوایز گلدن گلوب، جوایز فیلم منتخب منتفدین و جوایز ایندیپندنت اسپریت را در کارنامه خود نیز ثبت کرده‌است. کوهستان بروکبک بیشترین تعداد نامزدی را برای جوایز (۸ عدد) در هفتاد و هشتمین آکادمی اداوردز را به دست آورد که توانست سه جایزه را از آن خود کند. کوهستان بروکبک ماجرای انیس دلمار (هیت لجر) یک کارگر مزرعه و جک توئیست (جیک جیلنهال)، یک گاوچران است که در کوهستان بروکبک در وایومینگ در سال ۱۹۶۳ عاشق یکدیگر می‌شوند. فیلم به روایت زندگی آن‌ها تا بیست سال بعد می‌پردازد.
این دو در یک مزرعه هنگامی یکدیگر را ملاقات می‌کنند که رئیس مزرعه آن‌ها را برای پشم چینی گوسفندان استخدام کرده‌است. یک شب پس از مصرف زیادی مشروب جک حرکتی جنسی نسبت به انیس انجام می‌دهد که در ابتدا با مخالفت وی رو به رو می‌شود و میان آن دو آمیزش جنسی برقرار می‌شود. سپس انیس به او اجازه می‌دهد که ادامه دهد هرچند که او هشدار می‌دهد این اولین و آخرین بار است که اجازهٔ چنین کاری را می‌دهد. روابط احساسی آن‌ها گسترش می‌باید و عاشق یک دیگر می‌شوند. مدتی کوتاهی بعد هنگامی که در می‌یابند تابستانی که قرار بود با یکدیگر بگذرانند پیش از موعد به اتمام رسیده‌است با یکدیگر به جدل می‌پردازند.
پس از جدایی جک و انیس از یکدیگر انیس با نامزد طولانی مدت خود آلما بیر ازدواج می‌کند و صاحب دو فرزند می‌شود. جک تابستان سال بعد برای کار دوباره بازمی‌گردد ولی صاحب مزرعه که شاهد عشق بازی آن دو در کوهستان بوده او را استخدام نمی‌کند. جک زن گاوچرانی به نام لورین نیوسام را ملاقات می‌کند و با او ازدواج می‌کند. جک و انیس چهار سال بعد یکدیگر را دوباره ملاقات می‌کنند. هنگامی که آن دو به طور شهوت آمیزی مشغول بوسیدن یکدیگر بودند آلما آن دو را به طور اتفاقی می‌بیند. جک به انیس پیشنهاد شروع یک زندگی مشترک را در یک مزرعه کوچک به او می‌دهد اما انیس که در محاصرهٔ خاطرات کودکی خود است که در آن مرد همجنسگرایی شکنجه می‌شود و به قتل می‌رسد این پیشنهاد را رد می‌کند علاوه بر این او مایل نیست زندگی مشترک خود را با آلما برهم بزند. اما با این حال آن دو به ملاقات یکدیگر ادامه می‌دهند.
پس از چندی زندگی مشترک آن دو رو به وخامت می‌گذارد و آلما از انیس طلاق می‌گیرد. در نهایت جک می‌میرد و آرزوی زندگی مشترک با انیس را به گور می‌برد. کوهستان بروکبک در حدود ۱۴ میلیون دلار هزینه ساخت دربرداشت که این به جز ۵ میلیون بودجه‌ای است که برای تبلیغات فیلم کنار گذاشته شده بود. طبق مصاحبه‌ای با فیلمساز کوهستان بروکبک این فیلم توانست خیلی زود پس از نمایش در کشورهای خارجی هزینه ساخت را برگرداند.

شناسنامه فیلم:

جوایز

برنده شیر طلایی فستیوال ونیز برنده بهترین وصف و بهترین کارگردانی جایزه اکادمی فیلم و هنرهای تلویزیونی برنده بهترین فیلم جوایز گلدن گلوب برنده بهترین کارگردان جوایز گلدن گلوب برنده بهترین فیلمنامه جوایز گلدن گلوب نامزد جایزه بهترین بازیگر مرد جوایز گلدن گلوب نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن جوایز گلدن گلوب برنده جایزه بهترین فیلم جوایز بفتا برنده جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی جوایز بفتا برنده جایزه بهترین بازیگر مرد جوایز بفتا برنده جوایز فیلم منتخب منتفدین و برنده جوایز Independent Sprit برنده اسکار بهترین کارگردانی سال ۲۰۰۵ برنده اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی سال ۲۰۰۵ برنده اسکار بهترین موسیقی متن سال ۲۰۰۵ نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای هیت لجر نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای جیک جینیهال نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل برای میشل ویلیامز نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم سال ۲۰۰۵ نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری و چندین جایزه دیگر 


بازیگران( به ترتیب ایفای نقش):
هیت لجر: انیس مار
جیک جیلنهال: جک تویست
رندی کوئید: جو آگوری
میشل ویلیامز: آلما بیرز
آن هاتاوی: لارین نیوسام
 لیندا کاردلینی: کسی
آنا فاریس: لاشاون مالون
دیوید هاربر: رندال مالون



روبرتا ماکسول: خانم توئیست
پیتر مک‌رابی: جان توئیست
کیت مارا: آلما دل مار جونیور

images