خیار، موز، پنیر سویا



نام انگلیسی: Cucumber, Banana and Tofu
در آغاز سال 2015 چند شبکه‌ی تلویزیونی بریتانیا یک مجموعه تلویزیونی در سه بخش «خیار»، «موز» و «توفو» (پنیر سویا) درباره سویه‌هایی از زندگی همجنسگرایان را پخش کردند. این مجموعه در سه بخش از سه کانال مختلف پخش گردید. بخش نخست «خیار» (Cucumber) نام دارد و «چنل فور» بطور کاملن همزمان در حد فاصل 22 ژانویه تا 12 مارس2105 پخش شد. شبکه دیجیتال «ای فور» (E4 ) بخش دوم این مجموعه به نام «موز» (Banana) و «آن‌لاین اسپین‌آف» با پخش سوم و پایانی آن را که «پنیر سویا » (Tofu) نام دارد پخش کرد. موضوع این مجموعه تلویزیونی در سه بخش زندگی روزانه همجنسگرایان است. نام سریال از مطالعه‌ای که بر اساس آن میزان نعوظ آلت جنسی مردان به چهار مرحله توقو، موز پوست کنده، موز و خیار دسته‌بندی شده بود، توسط کارگران الهام گرفته شده است.
بخش نخست: خیار
بر زندگی مرد همجنسگرای میانسالی به نام «هری بِست» تمرکز دارد. در «خیار» با زندگی هنری، یک مرد همجنسگرای ۴۰ ساله و پارتنرش آشنا می‌شویم. هنری افسر پلیس است و زندگی‌اش با سکس و مرگ درآمیخته. به دنبال یک قرار ملاقات شبانه افتضاح با دوست پسرش «لَنس سولیوان»که 9 سال است با هم در ارتباطند، زندگی قدیمی هنری به هم خورده و زندگی جدیدی با قوانین نا آشنا آغاز می‌کند.
بخش دوم: موز
مسیر داستان برخی ازشخصیت‌های معرفی شده در «خیار» را ادامه داده و چندین شخصیت جدید به داستان اضافه می‌کند. «موز» به زندگی همجنسگرایان نوبالغ و برخی سردرگمی‌های جنسی آن‌ها بیشتر توجه دارد.
بخش سوم: پنیر سویا (توفو)
این بخش در واقع مستندی است که بر نگرش‌های جنسی در قرن بیست‌و یکم از دیدگاه مردم عادی می‌پردازد. در «پنیر سویا » این دو نسل از همجنسگرایان میانسال و جوان با هم روبرو می‌شوند.
راسل تی دیویس، نویسنده و تولیدکننده فیلم‌های تلویزیونی که در سال ۱۹۹۹ با مجموعه تلویزیونی «به عجیبی مردم » (Queer as Folk ) تحولی در سریال‌های تلویزیونی کوییر به وجود آورد، فیلم‌نامه مجموعه سه قسمتی «خیار» و «موز» و «توفو» (پنیر سویا) را نوشته است.
«به عجیبی مردم» که محصول مشترک آمریکا و کانادا بود، زندگی پنج مرد همجنسگرا و دو زن لزبین را روایت می‌کرد و نشان می‌داد که آن‌ها چگونه با پیشداوری‌هایی درباره فساد اخلاقی همجنسگرایان و شایعه ابتلای آن‌ها به بیماری ایدز مقابله می‌کنند.
داستان مجموعه سه قسمتی تازه راسل تی دیویس این‌بار در شمال بریتانیا در شهر منچستر اتفاق می‌افتد. تی دیویس در این مجموعه داستان سه نسل از همجنسگرایان را روایت می‌کند. بتدا قرار بود این مجموعه تلویزیونی در یک شبکه آمریکایی به نمایش درآید. اما پارتنر راسل تی دیویس به سرطان مبتلا شد و این پروژه به تعویق افتاد.
راسل تی دیویس تولیدکننده «دکتر هو» است که از بی بی سی فارسی هم پخش می‌شد. در «دکتر هو» نیز چند شخصیت دگرباش حضور دارند.
منبع:‌ (صفحه‌ی ویکی‌پدیای سریال خیار،‌ موز، پنیر سویا و رادیو زمانه)
شناسنامه‌ی سریال:

جایزه‌ها:
هنوز موردی در IMDB ثبت نشده است.
بازیگران:
وینسنت فرانکلین: هنری
جولی هسموند هال: کلئو ویتاکار
فیسایو آکیناد: دین مور
فردی فاکس: فردی باکستر
و دیگر بازیگران
خیار
images
موز
images
پنیر سویا
images