شرایط




نام انگلیسی: Circumstance
فیلمی از مریم کشاورز و محصول سال ۲۰۱۱ است. این فیلم در جشنواره ساندنس به نمایش درآمد و جایزهی برگزیدهی تماشاگران را دریافت نمود.
این فیلم داستانی براساس دلدادگی دو دختر نوجوان به یکدیگر در یک رابطه‌ی عاشقانه همجنسگرایانه و مشکلاتی که چنین رابطه‌ای در فضای فعلی ایران با آن مواجه است را به تصویر می‌کشد. در واقع "شرایط" هم چنین فضای خفقان حاکم بر جامعه و سختی‌های مربوط به زندگی مردم عادی و نه لزومن هم جنسگرا را روایت می‌کند.
عاطفه یک دختر نوجوان از خانواده‌ای ثروتمند در تهران است. او و صمیمی‌ترین دوستش "شیرین" به مهمانی‌های غیرقانونی رفته و رابطه‌ی جنسی، نوشیدن مشروب و مواد مخدر را تجربه می‌کنند. عد از مدتی این 2 در می یابند که احساساتشان  کمی فراتر از دو دوست معمولی است و به همین جهت رابطه فیزیکی هم به دوستی‌شان اضافه می شود پدر عاطفه فردی ثروتمند و روشنفکر به نام فیروز و مادرش هم یک جراح به نام آذر است. مادر عاطفه به‌رغم اینکه می‌داند دخترش تشنه آزادی است اما به او می فهماند که باید خودش را با شرایط وفق دهد.
عاطفه برادری هم به نام مهران دارد که به تازگی به کمک موسسه توانبخشی موفق به ترک اعتیاد شده و حالا بصورت کاملاً سالم به نزد خانواده اش بازگشته است. مهران در گذشته یک نوازنده‌ی موسیقی بوده اما اکنون بجای ادامه دادن رشته تخصصی‌اش، تصمیم می‌گیرد تا یک آدم مذهبی خشک باشد و به نیروی امنیت اخلاقی بپیوندد تا با زنان و مردان هنجار شکن جامعه مبارزه کند! مهران که از رفتارهای آزادی‌خواهانه‌ی خواهرش آگاه است، او را آزار می‌دهد و مدام به او اعلام می‌کند که وی یک هرزه است. اما اوضاع زمانی بدتر می شود که مهران عاشق دوست عاطفه یعنی شیرین می‌شود و این در حالی است که عاطفه و شیرین همجنسگرا هستند. شیرین به اجبار خانواده تن به ازدواج می‌دهد و ...
شناسنامه‌ی فیلم:


جایزه‌ها:
برنده 10 جایزه و نامزد دریافت 9 جایزه
 برنده جایزه بازیگر نقش اول: جوایز Chéries-Chéris
نامزد جایزه بهترین فیلم: جوایز GLAAD
برنده جایزه بهترین فیلم: L.A. Outfest
برنده جایزه بهترین بازیگر زن: L.A. Outfest
برنده جایزه بهترین فیلم: فستیوال فیلم‌های گی و لزبین نیویورک
برنده بهترین فیلم درام از دیدگاه تماشاگران: جشنواره ساندنس

 بازیگران:
سارا کاظمی: شیرین
سهیل پارسا: فیروز

images

نقد‌ها:
فیلم علاوه بر جوایزی که در جشنواره‌ها و مجامع بین‌المللی به دست آورد. موضوع نقدهای مخالف بسیاری از جامعه فارسی‌زبان بود. بخشی از این نقدها به مخالفت با پرداخت به مساله‌ی همجنسگرایی به شکلی عریان در این فیلم می‌پردازد.بخش از انتقادات متوجه لوکیشن ساخت فیلم است که در لبنان فیلم برداری شده و از فضای امروزی تهران بسیار دور است.همچنین برخی دیدگاه کارگردان را بیشتر معطوف به سیاه‌نمایی از فضای جامعه ی فعلی ایران می‌دانند تا بیان واقعیات جاری. در هر صورت تماشای این فیلم به عنوان اولین فیلم فارسی زبان که به مقوله همجنسگرایی زنان می‌پردازد حایز اهمیت بسیار است.